Spousta řidičů si stále komplikuje život tím, že nechávají veškeré opravy provádět výhradně ve svých autorizovaných servisech. Činí tak často v dobré víře a z nevědomosti. Všeobecně totiž přetrvává zažitá domněnka, že na auto v záruce má jakýsi monopol právě jen autorizovaný servis té či oné značky. A v opačném případě tak ztratíte zbytek záruční lhůty a veškeré výhody s ní spojené. To může být pravda, ale nemusí. Za určitých okolností je jen a jen na vás, kde budete servis realizovat, kdo ho bude provádět a do jisté míry také můžete ovlivnit jeho cenu.
Na tuto problematiku se zaměřila Evropská komise a vydáním takzvané Blokové výjimky (k dohledání pod číslem 461/2010) jasně stanovila pravidla a vztahy mezi zárukou a servisními opravami.
V praxi to totiž často fungovalo tak, že pokud byla na vozidle provedena jakákoliv oprava a zásah v jiném, než autorizovaném servise, majitel vozu měl při následném pokusu o uplatnění záruky smůlu. A důvod? Oprava v „obyčejné“ dílně může mít neblahý vliv na funkci ostatních komponent, za které už výrobce auta nemůže nadále ručit. To může být samozřejmě pravda a opravy v autorizovaných provozovnách jistě nejsou nic špatného. Naopak, většinou disponují vybavením určeným pro konkrétní značku a jejich zaměstnanci jsou speciálně školeni.
V případě sporu však měl poslední slovo zpravidla garanční technik, který jednotlivé případy přezkoumával a posuzoval. A ten, jakožto zaměstnanec servisu nemůže být i při nejlepší vůli zcela nestranný. Nicméně podle nových (ač už několik let platných) pravidel Evropské unie nemá nikdo možnost podmiňovat záruku prováděním oprav v autorizovaném servisu.
Máte tedy plné právo trvat na řádné době záruky, na druhou stranu i majitelé aut musí respektovat jistá pravidla. V prvé řadě musíte pochopitelně dodržovat stanovené servisní intervaly a provádět předepsanou údržbu vozu. Necháte-li opravit či vyměnit nějakou součástku někde jinde, musíte mít k tomuto úkonu fakturu a písemný záznam o veškerých pracích. A pokud to výrobce definuje, musí se mechanik při výměně nebo opravě navíc držet předepsaných postupů a používat specifikované náhradní díly – a to včetně náplní, olejů a podobně. Což může být pro některé menší autodílny dosti ošemetné, jelikož je pro ně nepraktické a finančně dosti náročné pořizovat a udržovat například diagnostické přístroje pro různé typy automobilů.
To vše má ale každopádně přinést větší konkurenceschopnost na trh náhradních dílů a poskytování služeb. Řidičům pak možnost volby mezi opravou v autorizovaném servise, nebo jakékoliv jiné provozovně. A stejně tak možnost se rozhodnout (je-li to možné) která součástka bude pro opravu použita. A tím vším dohromady pak znatelně snížit náklady na provoz svého auta. Pamatujte tedy, že volba servisu je čistě jen a jen na vás – proč tedy nezkusit něco nového?