Diagnostika je v původním a nejrozšířenějším významu lékařský termín, který ve zkratce označuje určování stavu pacienta. V posledních desetiletí se tento termín dostal i do oblasti automobilismu, přičemž původní význam zůstal zachován, jen místo pacienta jde v tomto případě o porouchané motorové vozidlo. Autodiagnostikou jsou pak tedy myšleny postupy a přístroje používané ke zjištění stavu automobilu, nejčastěji pak k odhalení místa a rozsahu poruchy.
Autodiagnostiku lze rozdělit dle mnoha kritérií. Pro účely základního představení bude stačit rozdělení do dvou. V první kategorii se nachází samostatné přístroje, které používáme na měření a vyhodnocování různých parametrů a veličin, čímž dochází k diagnostikování jejich stavu. Namátkou jmenujeme veškeré druhy multimetrů, které dokáží odhalit vady v elektroinstalaci nebo analyzátory výfukových plynů, které zase mohou leccos vypovědět například o spalování motoru a funkci katalyzátoru. Modernější a známější diagnostické přístroje jsou složitější, nicméně už nekladou takový důraz na technické znalosti obsluhy. To ovšem neznamená, že s nimi dokáže správně pracovat každý. Jejich fungování je založeno na elektronickém propojení diagnostického přístroje s řídícími jednotkami.
Diagnostických přístrojů je dnes celá řada. Ač je zde snaha o sjednocení používaných systémů, můžeme mít diagnostiky určené pro konkrétní značky a typy vozidel, univerzální, ač ne tak rozsáhlé přístroje, zařízení autorizovaných servisů, které jsou prakticky online propojeny s databázemi nejnovějších informací, nebo i těmi spíše pro domácí účely, pochopitelně s chudší výbavou a možnostmi.
Každý přístroj pak ve větší či menší míře jeho obsluze ukáže informace o vozidle a odhalí případnou vadu. A jelikož se některé auta bez diagnostiky neobejdou ani u běžné údržby a výměny součástek, jedná se opravdu o důležitou a nezbytnou pomůcku dnešních automechaniků.
Potřebujete-li autodiagnostiku, pak nás neváhejte kontaktovat.