Jestli se někdy dostanete do diskuze na téma frekvence výměny oleje v motoru, patrně se nedoberete jednotného názoru. Osvěta a podvědomí řidičů jsou už naštěstí tak daleko, že není nutno se bavit o samotné nutnosti výměny oleje. Doba legendárních sovětských motorů, kterým k mazání stačila údajně i kolomaz je naštěstí pryč a tak tedy nezbývá než vyřešit dilema kdy olej vyměnit.
Závěrem z výše uvedených debat bývají obvykle dva názory. Někdo mění olej po určitém počtu ujetých kilometrů, druhá skupina pak paušálně po uplynutí určité časové doby. Inu, ani o jednom přístupu se nedá říct, že je špatný. K jednomu či druhému bychom se však měli přiklonit dle stylu naší jízdy a typu motoru. Komu díky delším trasám naskakují kilometry rychleji, může si dovolit interval výměny poněkud prodloužit. Jezdíte-li spíše kratší trasy, je radno dodržovat doporučený interval. Tak či onak, obecně by olej neměl v motoru naběhat víc než 20 000 kilometrů.
Na interval oleje mají vliv nejen časté studené starty, vytáčení do otáček, krátké trasy, ale i samotný typ motoru. U benzínových motorů se olej dostává do vyšších teplot a to má pochopitelné vliv na jeho stárnutí a zhoršující se mazací vlastnosti. Olej v naftových motorech tímto tolik netrpí, bývá však více znečištěn a kontaminován mikročástečkami, které vznikají právě při spalování
Dalo by se tedy říct, že benzinové motory jsou citlivější vůči kvalitě oleje, protože laicky řečeno dostává více zabrat, ale ani sebekvalitnější a dražší olej vám interval jeho výměny neprodlouží.
Ta by se v každém případě měla pohybovat v mezích doporučených výrobcem. Jestli patříte k řidičům, kteří jezdí šetrně a delší trasy, nemusíte při mírném překročení těchto limitů panikařit. Opatrnost je však na místě a i v tomto případě je méně více. Poznáte to ostatně už za pár let na kondici vašeho motoru.