Nebude trvat dlouho a autoservisy a pneuservisy se začnou plnit zájemci o zimní obutí. Ostatně jako každý rok. Ti zodpovědnější a svědomitější mají už přezuto, někteří bedlivě sledují předpověď počasí, někdo to nechává na poslední chvíli a ti zdatnější zvládnou vyměnit letní kola za zimní o víkendu v garáži, nebo na dvorku. Tak či tak, nevyhne se tomu žádný motorista. Lépe řečeno – neměl by se tomu vyhnout. Jízda na pneumatikách, určených pro takzvaný letní provoz v mínusových teplotách je mírně řečeno riskantní. O tom není sporu; kdy je ale správný čas vyměnit pneumatiky?
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích říká zhrub toto: Povinost mít zimní pneumatiky platí pro řidiče v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu, námraza, nebo lze tyto jevy očekávat. Zkrátka a dobře, záleží hlavně na počasí. A to, jak známo, bývá zejména v posledních letech obzvlášť nevyzpytatelné.
Povinnost mít na autě zimní pneumatiky je možné specifikovat i lokálně, a to dopravní značkou „Zimní výbava“. Na úseky ohraničené touto dopravní značkou lze vjet pouze a právě se zimními pneumatikami, bez ohledu na aktuální počasí.
V opačném případě riskujete nepříjemnosti se strážci zákona, v horším komplikace při řízení a v tom nejhorším škody na majetku, zdraví a bohužel i na životech…
Před samotným přezutím nezapomeňte v každém případě zkontrolovat samotný stav pneumatik. Pneumatiky osobních aut musí mít vzorek minimálně 4 milimetry a řada testů již dokázala, že s každým sjetým milimetrem se úměrně prodlužuje případná brzdná dráha.
Není tedy moc rozumné nechávat výměnu pneumatik na poslední chvíli a chcete-li se vyhnout návalu v těchto provozovnách, zavčas si rezervujte termín i pro svoje auto.