fbpx

Rozvody BMW

Rozvodové řemeny a řetězy jsou pro fungování motoru, potažmo celého automobilu zcela nezbytné. Jejich hlavní funkce spočívá v koordinaci pohybu vaček a klikové hřídele a jejich spojení, tím pádem řídí ventily a krom toho můžou pohánět i vodní a vstřikovací čerpadlo. Z toho zcela jasně vyplývá, že jakákoliv porucha na rozvodovém systému znamená problém, narušení této synchronizace a tudíž prakticky nepojízdné auto a tak Vám nezbyde nic jiného, než provést výměnu rozvodů.

Řetěz nebo řemen?

Na rozdíl od rozvodových řemenů, které jsou vyrobeny z materiálu podobného pneumatikám, koncern Bayerische Motoren Werke (známý spíše jako BMW) používá ve svých vozech rozvodové řetězy. Ty jsou vyráběny převážně z vysoce odolných plastů, jejichž pevnost je vylepšena ocelovými výztuhami. Jsou tedy houževnaté a z hlediska ceny o něco dražší. K jejich mechanickému poškození nebo dokonce přetržení dochází tudíž zřídka. Pravidelná kontrola rozvodů a jejich případná výměna je tedy zapotřebí zejména kvůli opotřebení a poškození okolních součástek, nebo kvůli tomu, že je řetěz po mnoha ujetých kilometrech povolený a prověšený a není tedy zaručena jeho perfektní funkčnost.

Jak to chodí u BMW?

Základem rozvodového systému vozů BMW je tedy rozvodový řetěz, dalšími součástkami jsou pak napínací a vodicí kladky, hydraulické kladky, vodicí lišty řetězů a jejich napínáky. Design a umístění rozvodových systémů se čas od času mění a proto se i u různých modelů můžeme setkat s jinými variantami. Například u modelu N47 s dieselovým čtyřválcem (který je na trhu už více než deset let) se tedy například umístění rozvodového řemenu přesunulo do zadní části automobilu a vysokotlaká pumpa a vačková hřídel jsou poháněny a řízeny oddělenými rozvodovými řetězy. Umístění rozvodových řetězů se také liší u modelů s pohonem přední nebo zadní nápravy a odlišnosti najdeme také u benzinových a dieselových motorů.